بهبود هموگلوبینA1C  با انجام ورزش های انفجاری کوتاه مدت

30 اکتبر 2015- دراین تحقیق 76 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در دبیرستان موسسه ی دانشگاهی واترلو درانتاریوی کانادا در دو برنامه ورزشی شرکت کردند. میانگین سنی این بیماران 65 سال و متوسط نمایه ی توده ی بدنی آنها 31 کیلوگرم بر مترمربع بود. میزان کلسترول LDL، هموگلوبین A1C، کلسترول HDLو تری گلیسیرید این افراد قبل از مطالعه  اندازه گیری شد.

برنامه ی ورزشی اول شامل یک برنامه ی ورزشی معمولی پایدار( 30 دقیقه  فعالیت  فیزیکی) و برنامه ی دوم یک برنامه ی ورزشی انفجاری شامل 3 پریود 10 دقیقه ای از تمرینات یا تکینک هایی با حداکثر نیروبود. در ورزشهای انفجاری فرد حرکات ورزشی مشخصی را با تکنیک صحیح در زمان کوتاه با نیروی شدید و سرعت بالا انجام می دهد.

پس از سه ماه در این دو برنامه ی ورزشی مقدار متوسط هموگلوبین A1Cدر گروه دوم 0.82درصد کاهش یافت که از نظر آماری در مقایسه  با کاهش 0.25در صدی هموگلوبین A1C  در گروه اول معنی دار بود.

همچنین در گروه دوم فاکتورهای خطرکاردیومتابولیک درمقایسه با گروه اول بهبود یافت، مقدار کلسترول LDL(کلسترول بد) و تری گلیسیرید و مقدار کلسترول HDL(کلسترول خوب ) در این افراد  بهبود یافت.

دکتر Paul Poirier  از دانشگاه Lavalدر شهر کبک می گوید: با توجه به اندازه ی کوچک  این مطالعه  ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، ما به استفاده از این یافته ها در کنترل بهتر بیماری دیابت نوع 2 خوشبین هستیم.

او می افزاید: به دلیل کوتاه مدت بودن این مطالعه ما نیاز به انجام مطالعاتطولانی تر داریم اگر چه مدت زمان 3 ماه برای اثبات یک مفهوم کافی است، آنچه ما می توانیم با اطمینان بگوییم این است که  ورز ش هایی از نوع burst exercise  یا پشت سرهم در مدت زمان کوتاه موثر است و تأثیر آن بر کاهش  هموگلوبین A1Cهمانند مصرف یک دارو می باشد نتایج این تحقیق در کنگره ی قلب و عروق کانادا ارائه گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/oct/canadian-study-reports-short-bursts-of-exercise-improve-hba1c-in-type-2-patients-91668700.html